Jak przygotować się do ekspansji na rynki zagraniczne? Wskazówki

Ekspansja na rynki zagraniczne to nieodzowny element rozwoju większości przedsiębiorstw. Jest to etap, do którego warto się odpowiednio przygotować i który powinien zostać szczegółowo zaplanowany. Zaistnienie na arenie międzynarodowej to sposób na szybki rozwój i większe zyski.

 

Content: Wejście na rynek zagraniczny nie zawsze będzie oznaczało sukces, jednak odpowiednie wcześniejsze przygotowanie się może znacznie zmniejszyć ryzyko porażki. Ekspansja na obce rynki nie jest procesem łatwym, tym bardziej należy zdobyć rzetelną wiedzę o obszarze, na który firma chce eksportować. Warto też zbadać potencjał oferowanych produktów na danym rynku, konieczne jest poznanie potrzeb tamtejszych odbiorców i konkurencyjności oferowanego rozwiązania. Ogromne znaczenie ma również specyfika rynku. Z powyższego jasno wynika, że etap ekspansji na rynki zagraniczne musi poprzedzać przygotowanie strategii.

Od analizy do strategii

Pierwszym krokiem jest analiza rynku i możliwości start-upu. Tu liczy się wszystko – znajomość języka, specyfiki rynku, kultury biznesowej, produktów konkurencyjnych, regulacji prawnych, a także atrakcyjności własnego produktu względem innych znajdujących się już na tamtejszym rynku. Ekspansja na rynki zagraniczne to często etap nie do pominięcia w procesie ewolucji przedsiębiorstwa, dający ogromne możliwości, będący szansą na szybszy i bardziej intensywny rozwój. Jednak bez merytorycznego przygotowania szanse na powodzenie znacznie maleją. Podbój międzynarodowy warto rozpocząć od poznania rynku, na którym ma pojawić się całkiem nowy produkt. Tylko poznanie jego specyfiki pozwoli podjąć konkretne, przynoszące korzyści kroki. Czym powinien zainteresować się przedsiębiorca? Jak w danym kraju przeprowadzane są negocjacje, rozmowy biznesowe, jakie panują zwyczaje, jakie przepisy prawne obowiązują. Istotne są kwestie prawne, podatkowe, strategie działania konkurencji, polityka cenowa. Warto też zagłębić się w preferowane sposoby działań marketingowych, drogi docierania do potencjalnych klientów i kontrahentów. Kolejnym etapem jest ustalenie najlepszej w danym przypadku strategii działania, wybór jednej z możliwości: eksport pośredni lub bezpośredni, założenie filii czy produkcja na zamówienie. 

Gdzie szukać wsparcia?

Decydując się na tak duży krok, jakim jest eksport produktów czy usług, warto skorzystać z pomocy i profesjonalnego doradztwa. Po wiedzę i porady można udać się na branżowe konferencje, spotkania i targi. To miejsca, gdzie spotykają się ludzie biznesu, chętnie dzieląc się swoimi doświadczeniami. Jednak nie jest to jedyna droga zdobywania niezbędnych informacji – pomoc oferują również Zagraniczne Biura Handlowe. 

Ekspansja zagraniczna wymaga posiadania odpowiednich funduszy, dlatego start-upy często szukają wsparcia finansowego. To zaś można uzyskać, sięgając po kredyty, pożyczki, ale także dotacje unijne, czy poprzez pozyskanie inwestora (w zamian za akcje, udziały itp.). W drodze po zagraniczny sukces warto opierać się na wiedzy i doświadczeniu osób, które swój biznes już wypromowały i same przeszły całą ścieżkę – od analizy po strategię.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak przebiega proces hartowania szkła?

Hartowanie szkła pozwala na nadanie mu parametrów, które są potrzebne w przypadku budowy szklanych fasad, balustrad, schodów i podłóg, a...

Zamknij